کد مطلب:125074 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:255

اتهامات و شایعات
در امور سیاسی، ترور شخصیت از ترور شخص كارسازتر است. تحقیر طرف مقابل در نظر دوست و دشمن، و شایعه پراكنی درباره ی او، او را از پای درمی آورد. گاهی نیز دشمن وقتی خود را عاجز از مقابله رویاروی می بیند دست بدین گونه امور می زند.

آن امام بزرگ در حیات و ممات آماج تیرهای مسموم دشمن قرار گرفته، نوشته های عصر بنی امیه و بنی عباس و طرفداران آنها سرشار و از اتهامات بی اساس و شایعات ضد اخلاقی و انسانی به این امام مظلوم است. او را ترسو، راحت طلب، بی درد، خوشگذران، حقوق بگیر معاویه و سایر اتهاماتی كه قلم از نگارش آن شرم دارد، معرفی كرده اند.

تهمتها چندان رواج یافت كه آن حضرت از برخی دوستان



[ صفحه 54]



نادان و بی معرفت نیز زخم زبانها شنید، تا آنجا كه برخی از آنها نیز باورشان شده، در كتابهای افسانه ی مطلاق بودن [1] . او را آورده،و گاه در اذهان عوام، شجاعت حسن علیه السلام در برابر ضعف و سستی امام مجتبی علیه السلام قرار گرفته است! فیلیپ حتی در تاریخ خود [2] می نویسد: «حسن بن علی بیش از آنكه در منصب و كار حكومت باشد در خانه و در میان زنان بود. همش صرف اموری غیر از اداره ی كشور می شد، و چند وقتی نگذشت كه خلافت را به رقیب نیرومند خود واگذاشت و به مدینه بازگشت تا در آنجا به آرامی و آسودگی سركند»!

دكتر طه حسین در كتاب خود [3] . او را متهم به درگیری با بردارش حسین علیه السلام بر سر صلح كرده تا آنجا كه تصمیم به حبس برادر می گیرد! [4] !

ما علی رغم اكراهی كه از ذكر این گونه موارد داریم آنها را متذكر شدیم تا دانسته شود وقتی قرار است امامی را هدف تیر جفا قرار دهند، در حیات و ممات چه تهمتها كه نمی زنند و چه شایعات كه نمی سازند! ولی مختصری از شرح حال حضرتش



[ صفحه 55]



كه در كتاب براساس مستندات تاریخی دوست و دشمن آمده، گرد این گونه سخنان غرض آلود را از دامن پاكش می شوید.


[1] ازدواجهاي مكرر و طلاق دادن زنان.

[2] تاريخ عرب : 246 و به نقل ما از كتاب در مكتب كريم اهل بيت عليهم السلام.

[3] علي و فرزندان عليهم السلام.

[4] علي و فرزندانش، به نقل ما از كتاب در مكتب كريم اهل بيت. عليهم السلام.